השכרת רכב עבור נהג חדש

ילד נוהג ברכב
נהג חדש צעיר

אם אתם במקרה נהגים חדשים ומעוניינים לשכור רכב, חשוב שתדעו כי ישנם כללים מסוימים הרלוונטיים אליכם, שאינם רלוונטיים לנהגים ותיקים. רק למען הסר ספק, לפני שנפתח בדברים, ברצוננו להבהיר כי נהג חדש הוא נהג שלא חלפו שנתיים שלמות מהיום שבו קיבל את רישיון הנהיגה שלו. כמו כן, ייתכן שנתקלתם במונח "נהג חדש צעיר", הבא לתאר נהג חדש שטרם חגג את יום הולדתו ה-24. הנהג החדש הוא כל נהג שטרם חלפו שנתיים מהיום שבו הוציא רישיון והכוונה היא לא רק לרישיון נהיגה ברכב פרטי סטנדרטי, אלא גם לרישיון נהיגה בטרקטור, אופנוע, רכב משא, מכונה ניידת וכיו"ב.

ללא קשר לתחום השכרת הרכב, מומלץ להתעניין בכללים השונים הקבועים בחוק הרלוונטיים לשתי הקטגוריות שהוזכרו לעיל (נהג חדש ונהג חדש צעיר). כך לדוגמה, לפי החוק הנהוג כיום בישראל, נהג חדש צעיר שטרם חגג את יום הולדתו ה-21, לא רשאי להסיע יותר משני נוסעים, אלא אם כן הוא נוהג בליווי של נהג מלווה היושב לצדו במהלך הנסיעה. המלווה יכול להיות כל אדם בן 24 לפחות המחזיק ברישיון נהיגה (הרלוונטי לסוג הרכב שעליו נוהג הנהג החדש) במשך חמש שנים לפחות או שלוש שנים לפחות אם מלאו לו 30 שנה. כמו כן, מלווה יכול להיות אדם המחזיק ברישיון להוראת נהיגה.

עלות גבוהה יותר, כפועל יוצא מרמת הסיכון

הנהג החדש, מטבע הדברים, מחזיק בניסיון דל מאוד בתחום הנהיגה. כפועל יוצא מכך, הסיכוי שיהיה מעורב בתאונת דרכים הוא גבוה יותר בהשוואה לסיכוי שנהג בעל ותק יהיה מעורב בתאונת דרכים. עובדה זו אינה השערה בלבד והיא אינה מוטלת בספק: לפי נתונים אמפיריים וניתוחים סטטיסטיים עדכניים, ניתן לראות בבירור כי בישראל, בדומה למדינות רבות בכל רחבי העולם, צעירים בני 24-17 מעורבים בתאונות דרכים יותר מבני גילאים מבוגרים יותר, הן כנפגעים והן כנהגים.

מעניין לדעת כי התקופה הקריטית ביותר מתרחשת בחודשים הראשונים לאחר תום תקופת הליווי, כלומר בחודשים הראשונים שבהם הנהג נוהג עצמאית. בנוסף, ידוע כיום כי ההסתברות למעורבות בתאונת דרכים גדלה כאשר ברכב שבו נוהג נהג צעיר, נוסעים בני עשרה. במילים פשוטות ניתן לכתוב כי ידוע שככל שהניסיון והוותק בנהיגה עולים, כך הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים נמוך יותר ולהיפך (ככל שהניסיון והוותק נמוכים יותר, כך הסיכוי למעורבות בתאונת דרכים גבוה יותר).

לאור כל זאת, החברה שמשכירה את הרכב לנהג החדש, נוטלת סיכון גבוה מאוד ולכן תחייב את השוכר בתשלום גבוה יחסית עבור פוליסת הביטוח.

סירוב להשכיר רכב

הנהג החדש חייב גם לקחת בחשבון שלא כל חברת השכרה תסכים לספק שירות השכרת רכב לנהג חדש. ישנן חברות השכרה לא מעטות שעבורן רמת הסיכון פשוט גבוהה מדי והן מעדיפות שלא "להתעסק" עם נהגים חדשים או צעירים. זוהי הסיבה שבגינה טוב תעשו אם תתחילו לברר עוד היום מהם התנאים בחברות השונות ולהשוות את המחירים ביניהם. מומלץ שלא תשכחו לעדכן את נציגי שירות הלקוחות מהו גילכם ובעובדה שאתם נהגים חדשים.

אל לכם לחשוב שבאפשרותכם להערים על חברות ההשכרה ומוטב שלא תשמרו את המידע החשוב לעצמכם עד לרגע האחרון: בנושא הזה לא יעזרו תחנונים או שכנועים ומוטב לומר את האמת כמה שיותר מוקדם בתהליך ההתקשרות.

גורמים נוספים המשפיעים על עלות ההשכרה

יש מגוון גורמים נוספים המשפיעים על עלות הרכב השכור. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

  • סוג הרכב – ישנם פערים משמעותיים בעלות הרכבים השונים, כאשר לרוב רכבים ידניים קטנים יהיו הזולים ביותר בכל הקטגוריות.
  • כמות הקילומטרים – חברות השכרת רכבים רבות מעניקות הנחות לשוכרים המתחייבים שלא לעבור מכסה מסוימת של קילומטרים במהלך תקופת ההשכרה.

תוספות ושירותים נלווים – כל תוספת, אביזר או שירות מיוחד, יובילו לעליית המחיר. הכוונה היא, למשל, לשירותי החלפת גלגל במקרה של תקר, שירות המאפשר לכם להשאיר את הרכב במיקומים שונים לבחירתכם (ולא בסניף של חברת ההשכרה), תוספת דיבורית, תוספת מטען לטלפון הנייד ועוד.