המדריך לקניית רכב יד שניה

להיות ישראלי כולל בתוכו הרבה מאוד דברים: חוויות, מאכלים, קולקטיב וניסיון שרובינו לוקחים בו חלק – קניית רכב יד שניה. למרות שמדובר בתחום שהרבה טוענים לניסיון בו, הוא עדיין טומן בחובו לא מעט דברים שהרבה מאוד אנשים מפספסים. המדריך הנ"ל נועד לתת דגשים שלרוב לא נבדקים כתוצאה משלל סיבות – אחרי קריאת המדריך, אין יותר תירוצים!

דעו לאן אתה נכנסים

חשוב לחשוב מראש על הצרכים שלך ודגמים מתאימים – אין סיבה לקנות רכב שנועד לנסיעות קצרות בעיר כשאתה עושה נסיעות שטח בינעירוניות. לאחר שמצאת את הדגם המתאים, הגיע הזמן לחקור: איך הדגמים האלו ביד שניה? מה המחיר? האם מדובר בדגם שצריך תחזוק לעתים קרובות? מהו קצב השחיקה? מה העלויות של חלקי חילוף ברכבים? מה צריכת הדלק שלו בנסיעה עירונית ובין עירונית? התמקדות בנושאים חשובים אלו תיתן לך את השאלות הרלוונטיות למוכר.

הגורם האנושי

בדיקה

הכלל הכי בסיסי. במידה ואתם באים למוכר ושואלים אותו האם אתה מתחייב בבדיקה והוא אומר לא, קחו צעד אחורה ותדעו שיכול להיות בעיה ברכב. ברוב המקרים אם הגעתם דרך מודעה יהיה רשום 'מתחייב בבדיקה'.

תאונות

חשוב גם לבדוק את העבר – האם היו תאונות? אם כן, יש לוודא האם הייתה בדיקת שמאי רכב, הנותנת אינדיקציה לחומרת הנזק, והאם הורד מהכביש. לעתים ייאמר שהרכב במצב "אובדן להלכה", מצב שעל פניו נשמע כאילו הכל בסדר, אך בפועל מדובר במונח שהרבה שמאים משתמשים בו כדי להפחית בחומרת הנזק וליצור רווח גדול יותר לחברת הביטוח. כמובן שיהיו מספיק מוכרים שיסתירו את העובדה הזאת וגם ידאגו לטייח זאת ע"י שלל אמצעים כגון צביעה, אותה ניתן לבדוק באמצעות מכשיר מיוחד.

סוחרים

אנחנו רוצים לקנות רכב מאדם פרטי ולא מסוחר(לרוב הרכבים עם מליסינג והשחיקה שלהם גבוהה יותר). דרך פשוטה לגלות זאת היא להתקשר ולציין ש"אני מתקשר בנוגע לרכב". מוכר פרטי יידע במה מדובר, סוחר ישאל "איזה רכב"?

זיהוי

חשוב ביותר! וודאו כי הרכב שייך למוכר באמצעות מסמכי בעלות, מספרי מנוע, שלדה, רישוי וכו' ביחד עם תעודה מזהה ובדקו עיקול/שיעבוד.

הרכב


השלב הנ"ל מורכב מכמה חלקים – בחינה בעין, בדיקה במגע וכמובן נסיעת מבחן.

הסתכלות (באור יום)

בחנו את הבגאז', חלל הרכב, גלגלים וכו' וודאו שאין חפצים/רטיבות/שחיקה.

בונוס: בבדיקה שאתם עושים שימו לב למכסה המנוע ובדקו האם הברגים עם סימנים/צבע אחר. אם כן, סימן שמכסה המנוע נפתח מסיבה כלשהי וצריך לדעת למה.

בנוסף בדקו גם את גילו של המצבר. חיי מצבר תלוי במפר גורמים ומשך חייה נע בין 3 ל- 4 שנים.

מערכות הרכב

הפעילו את הרכב ובדקו כל פיצ'ר אפשרי לפני הנסיעה. מזגנים, הגה, שמע, ווישרים, פנסים, חיישני רוורס ועוד.

עוד חלק שהרבה לא יודעים הוא העשן והעובדה שניתן לבדוק באמצעותו בעיות מסוימות – שימו את הרכב על ניוטרל ותנו גז עד הסוף. אם עולה עשן מהמנוע, מדובר בבעיה:

  • עשן סגול – בלאי וצריכה רבה של שמן (אם מדובר ברויאל פרפל)
  • עשן לבן – אין מים ברדיאטור – יש לבדוק נזילה.
  • עשן שחור – צריכה רבה של דלק (לא רלוונטי בסולר).
  • אדים – הגיוני ביום קר. ביום אחר – בעיה מכנית.

מיותר לציין שלא קונים ללא נסיעת מבחן ווידוא שהנסיעה חלקה, ללא רעשים והפרעות ושהכל תקין.

קחו את הרכב ביום שרבי תפעילו את המזגן על העוצמה הכי גבוהה ובדקו איך הרכב מגיב ביציע מהמקום, בעמידה ובנסיעה שוטפת.

אין ספק שיש הרבה דברים לשים לב אליהם, אך בדברים הללו אין קיצורי דרך – עכשיו רק נשאר לאחל בהצלחה במציאת הרכב המתאים!