ממוצע קילומטר לרכב בשנה

טרייד מוביל מפרטים מה ממוצע קילומטר לרכב בשנה בארץ

בכל פעם שרוכשים רכב או מתכננים למכור אחד, עולה השאלה – האם הקילומטראז' גבוה או נמוך מהממוצע? הנתונים העדכניים של הלמ"ס מראים שהממוצע השנתי לרכב פרטי בישראל עומד על כ-15,000 קילומטרים. אבל זה רק חלק מהסיפור. רכבי ליסינג, מוניות ורכבים מסחריים מציגים תמונה שונה לחלוטין, והם משפיעים על ערך הרכב ועלויות התחזוקה. מה ממוצע קילומטר לרכב בשנה? טרייד מוביל מביאים את התשובה!

נתונים עדכניים על ממוצע הקילומטרים השנתי

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צי הרכבים בישראל עבר בשנה האחרונה כ-66 מיליארד קילומטרים בסך הכול. הרכבים הפרטיים שמרכיבים כ-87% מכלל כלי הרכב אחראים לכ-80% מהקילומטרים שנוסעים בכבישים.

רכבים פרטיים בבעלות פרטית

רכב פרטי בבעלות פרטית נוסע בממוצע כ-14,700 קילומטרים בשנה. הנתון הזה יציב למדי בשנים האחרונות, למרות השינויים בדפוסי העבודה מאז תקופת הקורונה. אם יש לכם רכב שנוסע 18 עד 20 אלף קילומטרים בשנה, אתם כבר נמצאים מעל הממוצע.

רכבי ליסינג וחכירה

כלי רכב שנמצאים בבעלות חברות ליסינג מציגים קילומראז' גבוה משמעותית – בממוצע כ-25,000 קילומטרים בשנה. זוהי כמות כמעט כפולה בהשוואה לרכב פרטי רגיל! המידע הזה הוא קריטי כששוקלים רכישת רכב יד שנייה שהיה בעבר בשימוש של חברת ליסינג, כי הדבר עשוי להשפיע על מצב הרכב ואורך החיים שלו.

השוואה בין סוגי רכבים שונים

רכבים חדשים לעומת ישנים

רכב בקבוצת הגיל 0 עד 3 שנים נוסע בממוצע כ-19,300 קילומטרים בשנה, נתון שמשקף את העלייה במכירות הרכב ואת השימוש הגבוה ברכבים חדשים, לעומת 16,200 קילומטרים בקבוצת הגיל 4 עד 6 שנים. הקילומטראז' השנתי ממשיך לרדת עם הגיל עד ל-4,500 קילומטרים בלבד לרכבים בני 30 שנה ויותר.

רכבים חשמליים לעומת רכבי בנזין

רכבים חשמליים מדגימים תבנית שימוש ייחודית ביחס לכלי רכב אחרים. בממוצע, הם גומאים מרחק של כ-20,600 קילומטרים מדי שנה – נתון שמייצג עלייה של 43% לעומת הממוצע הכללי בשוק הרכב! כלי רכב שמונעים בדיזל עדיין מחזיקים בשיא עם קילומטראז' שנתי של כ-24,500 קילומטרים, בעוד שמכוניות בנזין נוסעות מרחק צנוע יותר של 14,100 קילומטרים בממוצע בשנה.

 

ממוצע קילומטר לרכב בשנה

 

הגורמים שמשפיעים על הקילומטראז' השנתי

מקום המגורים משפיע על הקילומטראז' השנתי של הרכב, כך שתושבים שמתגוררים באזורי פריפריה נוסעים בממוצע כ-30% עד 40% יותר קילומטרים מאשר תושבים שמתגוררים במרכז הארץ. חשוב לציין שלא כל קילומטר נחשב זהה מבחינת ההשפעה שלו על הרכב – נסיעה במסלולים עירוניים שמאופיינת בעצירות ונסיעות תכופות שוחקת את מערכות הרכב יותר מאשר נסיעה בינעירונית רציפה.

מתי נחשב קילומטראז' גבוה או נמוך?

ההגדרה המקובלת בישראל לקילומטראז' תקין לרכב פרטי היא 15 עד 20 אלף קילומטרים בשנה. כלומר, רכב בן 5 שנים עם 75 עד 100 אלף קילומטרים נחשב לסביר. רכב בן שנה עם יותר מ-30 אלף ק"מ נחשב עם קילומטראז' גבוה. רכב בן 3 שנים עם יותר מ-80 אלף ק"מ או רכב בן 5 שנים עם יותר מ-130 אלף ק"מ, כבר חורגים משמעותית מהממוצע.

השלכות על ביטוח ותחזוקה

קילומטראז' גבוה משפיע ישירות על עלויות התחזוקה ועלות תחזוקה לקילומטר עולה ברכבים עם קילומטראז' גבוה. טיפולים תקופתיים נדרשים בתדירות גבוהה יותר, וחלקים כמו בלמים, מצמד ומתלים מתבלים מהר יותר. חברות ביטוח מתחילות להציע פוליסות "לפי קילומטר" שמתאימות למי שנוסע פחות מהממוצע, כפי שמציינים טרייד מוביל בביקורת על שירותי הביטוח החדשניים.

איך הקילומטראז' משפיע על ערך הרכב?

כל 10,000 קילומטרים מעל הממוצע המקובל לגיל הרכב מפחיתים כ-2% עד 3% מהערך שלו. לדוגמה, רכב בן 3 שנים עם 45,000 קילומטרים יכול להיות שווה 15% עד 20% יותר מאותו רכב עם 75,000 קילומטרים. שמירת תיעוד מדויק של כל הטיפולים שנעשו ברכב יכולה להפחית את ההשפעה השלילית של קילומטראז' גבוה. רכב מטופל היטב, גם עם קילומטראז' גבוה, ישמור על הערך שלו טוב יותר, כפי שממליצה טרייד מוביל בהנחיות שלה למכירת רכב יד שנייה.

לסיכום

הממוצע השנתי של 15,000 קילומטרים לרכב פרטי בישראל משמש נקודת ייחוס חשובה לכל בעלי הרכבים. קילומטראז' הוא אחד מהגורמים הקובעים את מצב הרכב, ובעיקר ברכבים עם מעל 200,000 קילומטרים, הירידה בערך יכולה להיות משמעותית. חשוב לזכור שקילומטראז' הוא רק אחד מהגורמים שצריך להביא בחשבון בעת קניה או מכירה של רכב. היסטוריית התחזוקה, תנאי האחסון וסגנון הנהיגה הם לא פחות חשובים. רכב עם קילומטראז' גבוה אבל תחזוקה מצוינת יכול להיות עדיף על רכב עם קילומטראז' נמוך אבל בלי טיפול נאות.